Sjukskriven

Pust..
Jag har börjat på flera inlägg, men har ju inget kul att skriva. Blev sjukskriven två veckor till att börja med. Väntar på att få träffa en ortoped på sjukhuset.

Kan inte gå. Försökte igår gå till affären som det tar knappt fem min att gå till i vanliga fall, men halvvägs fick jag ge upp och gå hem. Höften är ju sned och förut kunde jag med vilje pressa tillbaka den till normal läge. Inte så att jag kunde gå i normalläge, men kunde ändå stå rakt om jag ville (om jag var väldigt väl smärtlindrad först), men nu går det inte. Det gör alldeles för ont plus att kroppen inte riktigt vet vad jag menar när jag försöker pressa den rätt.
Så när jag går får jag kramp i musklerna runt omkring som försöker kompensera. Jag kan helt enkelt inte gå med en så här sned höft. Känns helt absurbt och overkligt. Aldrig varit med om nåt sånt förut.

Det värsta är smärtan. En bra dag har jag en stark molande brännande smärta i benet och halva rumpan. Då kan jag ändå gå fram och tillbaka i lägenheten. En dålig dag har jag en skarp skärande smärta som om jag får in något vasst från undersidan av foten upp genom hela benet, då kan jag inte stödja på benet.

På dagarna distraherar jag mig med vad jag kan. Spelar, kollar på serier, stickar. Men på kvällarna är jag väldigt ledsen och orolig. Det finns ingen liggställning som är smärtfri utan hur jag en försöker så gör det ont, så det är väldigt svårt att sova.

Har försökt cykla för att hålla igång och kanske inte bli så stel, men det gör jätteont. Jag vet inte.. Jag vill väldigt gärna cykla och stretcha, inbillar mig att det skulle hjälpa. Har inte lyckats komma iväg till en sjukgymnast heller ju, eftersom jag inte kan gå till t-banan. Ska jag bara sitta still i stolen hela dagarna tror jag att jag kommer bli värre. Läkaren tyckte det verkar meningslöst med sjukgymnastik, men det är viktigt för mig att göra lite lite.
Så här ont gjorde det ju inte förra veckan, men det är väl för att höften blivit snedare som det gör mer ont antar jag.

Känns som om allting bara rasat samman i och med det här och det är väldigt svårt att inte deppa ihop helt.



Sömnstudien är intressant. Man fick (gratis) boken Sov gott! av Susanna Jernelöv. På nätet fyller jag i en sömndagbok om när jag lagt mig, när jag vaknat, hur länge jag har varit vaken på natten om jag vaknat, när jag vaknat på morgonen, hur pigg jag varit under dagen, hur trött jag varit, hur nedstämd jag varit, hur aktiv jag varit osv. Sen räknar den ihop statistik på det där. Bara det har gjort att jag blivit mindre orolig för sömnen. För när det står att jag ändå sovit sammanlagt 8 timmar så känns det bättre helt enkelt.
Sen ska vi läsa i boken. Den här veckan ska jag läsa lite allmänt om sömn osv. Det är intressant.




Hittade ett recept på aftonbladet som verkar mumsigt. Förutom mandeln då. Tänker att man kan ju säkert ta ljus choklad också. Måste prova.


Fruktspett med vit choklad (4 port)
1 portion= 142 kalorier


Ingredienser:
2 st kiwifrukter
1 st banan
1 st nektarin
50 gram vit blockchoklad
10 gram mandelspån alltså, ca 2 msk
blötlagda trägrillspett

Instruktioner:
1.Sätt ugnen på 225°.
2. Skala och skär frukterna i lämpliga bitar.
3. Fördela bitarna på spetten.
4. Strö chokladen och mandelspånen över och grilla snabbt i ugnen tills chokladen smälter och mandeln får lite färg, ca 10 minuter. Servera genast.


Kommentarer
Postat av: Hella

hoppas du får träffa läkaren snart!

och det där receptet såg inte helt äckligt ut... dregel

2010-04-23 @ 14:56:05
URL: http://kezia.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0