Naiv och dålig människokännare

Har jag varit många ggr i mitt liv.

Svårast är väl över nätet. Det är sååå lätt att manipulera människor över nätet. Det har jag lärt mig den svåra vägen. Har varit mycket mer försiktig de senaste (ganska många) åren. Har pratat med personer i flera år innan jag träffat dem. Även helst i telefon. Då har man fått chans att se lite mer vad de är för några.

Men nu har jag märkt igen att jag fortfarande är ganska lätt att manipulera. Jag tror alltid det goda i folk. Och jag ställer alltid alltid alltid upp. Även på de som aldrig ställer upp på mig ställer jag upp på när de vänder sig till mig. Därför har jag råkat få ett par relationer med personer som innebär att de bara hör av sig när de vill prata om något problem de har. Hur trevligt är det?

Försöker känna efter och använda hjärnan nu. Man mår inte bra av såna relationer. Jag ska inte lägga ner mer av mig i en relation än den andra gör.

Men det är svårt eftersom jag alltid haft just den rollen att vara den man pratar med när man har problem. Om någon säger att den "behöver" mig så är det inte lätt att inte låta mig manipuleras. Det är mycket märkligt. Jag är den som alltid ställer upp men det ändå de som sviker igen och igen och igen som personerna lägger ner sin energi på. Eller är det precis så jag gör när jag finns till hands för de som bara vänder sig till mig när de har problem? Vänder mig till de som sviker och kanske missar de riktiga vännerna?

Det sorgliga är att det tar ett tag att märka manipuleringen. Men det är väl det som är själva trixet med att manipulera människor, att man ska göra det så snyggt att den andra inte märker det.


Däremot så tar jag inte längre någon skit från någon. Behandla mig illa, säg elaka saker osv, och du är inte långlivad. Det är skönt att veta det. Jag kan bli utnyttjad, vilket i och för sig är att behandla mig illa, men så fort jag märker att jag mår dåligt så står jag på mig.


Men att upptäcka återigen att det fortfarande går att manipulera mig utan att jag fattar det, det tycker jag är läskigt. Vill inte att det ska ske igen men vill inte att jag blir rädd för att ta nya kontakter. Men jag lär mig lite mer vad jag ska se upp med för tecken. Ingen mer kontakt om någon klamrar sig fast som om personen håller på att drunkna innan man ens känner varandra. Eller tvingar mig att sitta uppe hela nätterna fastän jag måste sova (manipulerad med orden "jag behöver få prata med dig, snälla."). Eller blir hysterisk om jag tar ett par timmar på mig att svara på sms, eller mer än en minut att svara på msn. Eller det ständiga att försöka ge mig dåligt samvete för att kunna styra och ställa över mig. Det är väl den största grejen. Att styra mig genom dåligt samvete. Så när jag får dåligt samvete trots att jag tycker jag inte gjort något fel. DET får vara den viktigaste varningssignalen.


Ja, jag lär mig som sagt. Men viss skada lyckas personen göra när den behandlar mig så där..... För mycket.
Saker som bråk, utnyttjande osv gör en liten skada varje gång det sker, sen så läker det men det finns alltid ett litet ärr kvar. Så känner jag. Ärrvävnad är inte lika stark som oskadad vävnad.



Kommentarer
Postat av: Lessfat

Låter inte trevligt! Om dom inte kan behandla dig med respekt så tycker jag att du skall ge fan i dem. Huvudsaken är att du själv mår bra! kram

2010-06-02 @ 20:12:33
URL: http://mindretjock.blogspot.com
Postat av: Plutten

Hej där! Tack för en jättetrevlig blogg:) Men! Det är en sak bara... jag reagerade starkt på dina siffror som du har som "slutmål". Varför vill du väga SÅ LITE?! I mina ögon känns det fel. Det låter som att du vill gå ner alldeles för mycket! Jag har levt med ätstörningar och varit både nätt underviktig och nätt överviktig, fram o tillbaka, i nio års tid. Idag har jag en bra vikt. Jag är 164 cm o väger 67 kilo. Idag ska man ju mäta underhudsfett och benstomme osv, inte BMI. Det är vad jag hört!:)



Kram

2010-06-02 @ 21:23:54
URL: http://tillbakatillnuet.blogg.se/
Postat av: Plutten

Svar; Tack så jättemycket för ditt utförliga svar! Blev jätteglad av att läsa den! Jag menade inte alls att vara elak, hoppas att du inte tog det så. Utan det var bara en fundering:)



Jag tycker mycket om din blogg, och jag hoppas att du kommer uppnå dina mål!



Stora kramar

2010-06-03 @ 09:42:17
URL: http://tillbakatillnuet.blogg.se/
Postat av: Hella

lägg din energi på de underbara människor som är dina (bra) vänner och skippa dom där manipulativa mupparna! Puss (och på ett av de andra inläggen så ska jag komma upp och lösa kordord med dig ;) )

2010-06-03 @ 22:03:41
URL: http://kezia.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0