Mediciner

Nu har jag använt mina ny mediciner sen i måndags. Skulle prova dem en vecka och sen utvärdera. Hittills har jag inte fått något signifikant resultat. Kanske sovit lite mer bekvämt på natten, men det är allt. Men grejen är den att om dessa inte hjälper så har jag bara ett val kvar, att få neurontin och morfin. Nedan kan ni läsa om dessa trevliga piller.

Neurontin:
Mycket vanliga biverkningar

(som kan uppträda hos fler än 1 av 10 användare):
  • Virusinfektion
  • Dåsighetskänsla, yrsel, okoordinerade muskelrörelser
  • Trötthetskänsla, feber
Vanliga biverkningar
(som kan uppträda hos fler än 1 av 100 användare):
  • Lunginflammation, luftvägsinfektion, urinvägsinfektion, öroninflammation eller andra infektioner
  • Minskat antal vita blodkroppar
  • Anorexi, ökad aptit
  • Aggressioner mot andra, förvirring, skiftande sinnesstämning, depression, oro, nervositet, svårigheter att tänka klart
  • Kramper, ryckiga rörelser, talsvårigheter, minnesförlust, darrningar, sömnsvårigheter, huvudvärk, hudkänslighet, minskad känsel (domningar), koordinationssvårigheter, onormala ögonrörelser, ökade/minskade eller frånvaro av reflexer
  • Dimsyn, dubbelseende
  • Svindel
  • Högt blodtryck, rodnad/utvidgning av blodkärlen
  • Andningssvårigheter, luftrörskatarr, halsont, hosta, nästorrhet
  • Kräkningar, illamående, problem med tänderna, inflammerat tandkött, diarré, magont, matsmältningsbesvär, förstoppning, mun- och halstorrhet, gaser
  • Ansiktssvullnad, blåmärken, utslag, klåda, akne
  • Ledvärk, muskelvärk, ryggont, ryckningar
  • Erektionssvårigheter (impotens)
  • Svullna ben och armar, gångsvårigheter, svaghet, värk, sjukdomskänsla, influensaliknande symtom
  • Viktökning
  • Olycksfall, frakturer, skrubbsår
Morfin:
Vanliga biverkningar

(förekommer hos fler än 1 av 100 användare):
  • Förstoppning
  • Dåsighet
  • Illamående
  • Kräkningar
  • Urinträngningar
  • Svårighet att kasta vatten
  • Pupillförminskning

Så nej, dessa piller är inget jag vill prova innan jag är desperat. Frågan är vart jag ska dra gränsen för hur mycket smärta jag orkar leva med jämfört med dessa biverkningar.


Kommentarer
Postat av: Lessfat

Det är ju svårt att sätta sig in i nån annans situation men om vi leker med tanken att du skulle vara min patient så rådet jag som sjuksköterska skulle ge dig är att det i dagens läge finns så bra läkemedel att ingen skall behöva uppleva en enorm smärta hela tiden. Hellre bra smärtlindring än att vara rädd för biverkningarna. På jobbet använder vi oss mycket av morfinplåster som har mindre biverkningar än om du tar i tablettform.

2010-05-06 @ 16:57:35
URL: http://mindretjock.blogspot.com
Postat av: Lessfat

Jag förstår att du inte vill knapra på dessa piller. Jag är själv rädd för mediciner av alla slag :)...men samtidigt har jag väldigt låg smärttröskel.

Synd att du inte tål plåstren. Då blir det genast en lite knivigare situation. Tyvärr måste man bara överväga vilket som är värre, biverkningar eller smärta. Svårt val, jag vet. Hoppas att dom skulle hitta nåt botemedel åt dig så fort som möjligt för så där vill man ju inte ha det!

Jopp, jag e sjuksköterska. Du me va? :)

2010-05-06 @ 18:24:13
URL: http://mindretjock.blogspot.com
Postat av: Lessfat

Jag jobbar inom hemsjukvården. Tycker att det är jätte intressant eftersom patienterna kan variera, allt från små till stora, dock en hel del åldringar samt att man får röra på sig dagligen. Det som jag ibland kan uppleva som jobbigt är att kunskapsområdet borde vara enormt eftersom vi kan råka ut för vad som helst i sjukdomsväg. Dock ligger tyngdpunkten på såromläggningar, medicinering, katetriseringar, injektioner/vaccinationer, olika provtagningar o.s.v.



Va synd att du inte hann jobba längre. Men du kommer igen får vi hoppas på! Inom vad jobbar du?

2010-05-06 @ 18:58:05
URL: http://mindretjock.blogspot.com
Postat av: Hella

damn! trodde morfin var bara trevligt... :P

2010-05-06 @ 19:05:13
URL: http://kezia.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0