Dietist

Tänkte skriva lite om vad dietisten sa. Kanske är det nån som får en aha-upplevelse eller tips. Dietisterna försöker inte hitta någon enkel mirakelkur, eller att man ska gå ner i vikt så snabbt som möjligt, utan deras mål är att ändra de vanor som har gjort oss överviktiga och byta ut dessa mot vanor som håller i längden (inte att äta pulver tre ggr om dagen i fyra veckor) och kommer göra oss hälsosamma och förlänga våra liv. Detta är alltså hennes ord, inte mina.

  • Om en kvinnas midjemått är över 80cm är det ökad risk för diabetes och hjärt-kärlsjukdomar. Är det över 88cm är det en mycket ökad risk. För män gäller 94 respektive 102cm. Midjemåttet mäts två fingrar över naveln.
  • Dietisterna utgår ifrån "Inget är så nyttigt att du alltid kan äta det, men inget är så onyttigt att du aldrig kan äta det".
  • 40% av en persons fetma beror på det genetiska arvet, men man har ju fortfarande kvar 60% som man själv kan styra över. Dessutom ärver man föräldrarnas matvanor och förhållande till mat.
  • Varje dag ska man äta tre måltider - frukost, lunch och middag. Däremellan ska man äta 2-3 mellanmål som lämpligt kan vara en frukt. Mellan varje måltid/mellanmål ska det gå ca tre timmar. När det gäller bär så är 2dl bär = 1 frukt. 10 vindruvor är också = 1 frukt.
  • Modellen för att gå ner i vikt är: halva tallriken ska vara grönsaker/rotfrukter, en fjärdedel bröd, pasta, ris och potatis, en fjärdedel kött, fisk, ägg, linser. Försök att få med alla dessa delar, ta inte bort kolhydraterna. Bönor och baljväxter ingår lite delvis i grönsaker och delvis i kött-delen. Utöver detta kommer då frukt/bär till mellanmålen. Grönsaker kan inte bara vara tomat, gurka och sallad då de innehåller 90% vatten. Självklart kan man fortsätta äta dessa grönsaker, men komplettera med morot, bönor eller liknande. När du köper bröd, leta efter bröd som har 6-7gr fiber/100g.
  • Använd en liten tallrik eller en assiett för att inte ta för stora portioner. En portion ska ta 15 min att äta upp för att mättnadskänslan ska få chans att infinna sig. Salladen ska vara på samma tallrik som maten, inte på en egen tallrik vid sidan om. Om du prompt vill ta en andra portion, ta bara grönsaker!
  • Akta dig för dolda kalorier som i saft, läsk, energidryck, ost som pålägg, sås (½dl sås per portion), sylt (1 msk sylt/mos till gröten även om sylten ej innehåller tillsatt socker). Försök äta 0,5l magra mejeriprodukter varje dag.
  • Varje vecka har man 2 + (plus). Detta innebär att två ggr per vecka får man unna sig något, tex lite vin på fredagen, eller att någon fyller år på söndagen, eller en fika med en vän. Ha en kalender på kylskåpet där du ser hur ofta du använder dina + (plus).
  • Gå max ner 0,5kg/vecka. Detta är för att vanorna ska hänga med i huvudet också. Samt för att en snabbare viktnedgång ger stor risk för gikt, gallsten, yrsel, håravfall m.m.


Så.. Jag tänkte faktiskt prova detta. I och med att jag haft ätstörningar större delen av livet så är "lagom" det bästa för mig. Och med det menar jag att hitta hur jag ska äta/leva efter jag väl nått min målvikt/trivselvikt. Hon sa ingenting om att skriva ner vad man äter, men jag tänker att även om jag inte kommer väga allting och skriva in det på nätet så kan det vara bra att skriva ner det, för om man sen inte går ner i vikt kan man gå tillbaka och se vad man gjort för fel.
Jag menar inte att detta är det enda sättet och att alla borde göra så här, men att detta kanske är det bästa sättet för mig.

Kommentarer
Postat av: Hella

gillar punkt 2.

och nummer 4 var bra info... för just bär/vindruvor jag man ju slänga i sig hur många som helst nästan...

Det bästa jag gjort var att byta ut våra stora tallrikar till mindre... Nicke kör fortfarnde på stora ;)

2010-11-03 @ 10:39:25
URL: http://kezia.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0