Food

Varför tar det två timmar för mig att få i mig frukost? Fattar inte det. Kanske det är att när jag vaknar är jag så trött att jag helst vill ligga i sängen hela dagen. Sen är jag stel och har ont, sätter mig i kinnarpsstolen där jag bor hela dagarna. Stoppar i mig alla pillrena, läser nyheter, laddar hem nya serier. Efter ett tag orkar jag motivera mig att fixa frukost. När jag väl är tillbaka i stolen med frukosten har det gått två timmar sen jag gick upp. Jag tror det skulle vara bättre om jag kunde åtminstone halvera den tiden för att slippa få blodsockerfall och bli sömnig av tabletterna. Vissa dar tar det kanske fyra-fem timmar innan jag får i mig nånting, ibland bara vaknar jag deprimerad.

Nu försöker jag i alla fall få i mig gröt och ett kokt ägg till frukost. Mannagrynsgröt om jag har tid och ork, annars fiberhavregryn (ska köpa vetekli att ha till mannagrynen så den blir lite mer fibrig med). Tanken var att jag skulle äta en liten fullkornssmörgås med gurka också, men när jag hade lagt upp gröten och ägget såg det så himla mkt ut så undrar om jag skulle få i mig smörgås med. Varje stort mål ska ta 15 min att äta upp, och gröt och ägg tog 20 min. ^^
Kan ta det till mellanmål senare istället kanske. En fullkornssmörgås per dag är inte så dumt för att få i sig mineraler.

Igår fattade jag för första gången hur allting påverkar min pojkvän. Han blir också deppig av det här. Han känner sig mest håglös just nu. Jag önskar han kunde göra en massa saker utan mig, men han vill inte det. Om det var motsatt, att han hade jättont, var nerdrogad och deprimerad skulle jag vara ständigt ledsen, nedstämd och arg. Man vill inte att den man älskar ska fara illa. Idag ska han i alla fall ut med jobbarkompisarna, det gör mig glad.

Jag har tänkt att städa köket idag. Städhistorien är lång, men kort sagt så flyttade hans kompis inneboende X in hit och typ vägrade städa. N ville ju inte kasta ut honom och när inget hjälpte så slutade N också att städa. Nu när inneboende X ska flytta snart försöker jag få N att vi kan börja städa nu, men N hatar att inneboende Xs saker är överallt och det går inte att sortera utan allting bara är staplat på varandra, så han kommer inte städa förrän X har flyttat ut. MEN, jag står inte ut med att laga mat i ett skitigt kök där det är diskberg så man inte har nånstans att ställa sakerna man vill laga mat med. Så det är projektet idag. Det tar lång tid förstås för mig, och jag måste sitta ner hela tiden och ta pauser. Men hoppas att jag kan göra fint. Det är svårt att äta ordentligt och laga riktig mat annars, speciellt för mig som är handikappad. Jag behöver ytor och jag kan inte ha saker som riskerar att trilla ner för jag är klumpig i mina rörelser pga medicinerna.

I övrigt har jag tänkt börja äta soppa till lunch. Jag älskar soppor men äter det sällan. Nu har jag hittat ett 20tal sopprecept som verkar jättegoda. Man blir mera mätt av protein och av soppor, såg det i en dokumentär häromdagen, fast då hade jag redan bestämt mig för soppor. Däremot har jag nu lagt till ägg till frukosten och till soppan tänker jag ta min dos proteinpulver (chokladpudding! love it!). Jag vet sen tidigare på att jag är dålig på att få i mig protein så jag behöver en dos om dagen. Tidigare har jag tagit det på kvällen eftersom det är då jag blir sugen, men nu ska jag prova om ifall jag inte blir sugen om jag äter mer protein på dagen istället. ;) Så soppa, knäcke/fullkornssmörgås och proteinpulver till lunch, och på kvällen nån lagad mat med hälften grönsaker.


Och så det där med välbefinnande. Jag vill köpa julgardiner till vardagsrummet och köket. Det är så breda fönster och jag har inga gardiner som passar. Så gärna nån mer gardin att ha efter jul. Sen vill jag shoppa loss på Lush och köpa scrub, rengöring m.m. Kan man inte gå ut och roa sig så känns det viktigt att kunna pyssla om sig själv här hemma.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0