Glömde..

..berätta att min sambo var vaken med mig i natt när jag hade ont och smekte baksidan på mina ben. Det är ett sätt att slippa ha ont en stund. Hjärnan kan bara känna beröring/smärta på ett ställe på samma nivå.

Det var en dålig förklaring..

Säg att jag har ischias på baksidan av höger lår. Om jag då smeker huden på baksidan så kommer hjärnan att tillfälligt koppa bort smärtimpulserna för att ta in beröringsimpulserna istället. Därför man ofta har reflexen att smeka huden där man slagit sig, eller varför det faktiskt hjälper att blåsa där barnet slagit sig.
Klart är smärtan kronisk så hjälper det ju inte, men man får en tillfällig lindring.
När man får jävligt ont så börjar musklerna krampa. Det signalämne som talar om att man har ont blir för mycket för musklerna och leder till kramp. Så ibland hjälper det att motverka kramp med.
I alla fall.. ingen är perfekt, men min sambo är åtminstone fantastisk. Känner mig så kär och lycklig idag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0