12:e...

...dagen utan godis och snacks. :)
Ja, det blev glass gjord på färsk ananas på restaurangen igår, men när man bjuder sina föräldrar på restaurang och äter för 1400kr så får det minsann ingå lite färsk glass!

Jag läste en väns blogg och det stod att hon slutat med godis och jag kände mig inspirerad. Pratade med N om det, men ju mer jag pratade om det ju jobbigare kändes det och till sist kände jag att nej, det går inte, jag klarar det aldrig, jag måste åtminstone få äta lite choklad. Men jag fick en sån tankeställare på förra viktgruppen hos dietisten när vi fick veta att vi bara bör äta 350kcal extra varje vecka utöver vanliga maten och jag insåg att jag säkert skulle kunna äta 1500kcal extra. Och jag vill ju verkligen detta, jag vill mer än nåt annat gå ner i vikt för att må bättre både fysiskt och psykiskt. Så den tankeställaren har gjort att jag inte velat äta något godis och snacks, jag har inte ens varit sugen på det fastän jag kanske inte ätit så jätteregelbundet. Ja, jag åt den där glassen gjord på färsk ananas på restaurangen i lördags, men hur ofta bjuder man föräldrarna på restaurang? Jag har aldrig kunnat göra det förut. Tycker helt klart jag förtjänade det och att det var värt hur många kcal det nu var i den. Och ska man äta det så ska man göra det ute, för köper man hem så köper man så mycket större mängder än man får på t.ex. restaurang. Ja, det står jag för och nej, jag räknar inte in det.

Så utan att jag tänkt på det är det idag 12:e dagen utan godis och snacks.
Och just nu känns det bara bra. Kanske därför blodsockret har hållt sig bättre?
Och det känns helt okej att tänka att nästa gång jag ska äta något "extra" så blir det en skål med bär och kesella. Ju längre tid det går så mindre tänker man att bär och kesella inte är i närheten så gott som paj och vaniljsås och ju längre tiden går ju mer vänjer man sig av med den sliskiga smaken av godis och till sist är det inte ens gott längre. Så var det en annan gång jag slutade i alla fall.

Det känns som att jag bara blir mer och mer stabil och får ordning på mitt ohälsosamma förhållande till mat. Innan har jag inte fått några redskap till det, men nu får jag både redskap och stöd. Bara lite ledsen över att viktgruppen bara får träffas fem ggr, men hoppas jag får komma till min terapeut tills dess.

Kommentarer
Postat av: Lisa Åberg

Vad du är duktig! :-) Bamsekram!!! Jag åt tårtfyllningar med godis igår, och jag räknar inte det heller. Som du säger, är det något väldigt speciellt så måste man ju få kunna kringgå. Om man ser till att hålla sig alla andra gånger. Nu fortsätter vi på detta stråk! Pepp pepp pepp!!!

2011-02-06 @ 17:28:38
URL: http://melvinsmamma.bloggagratis.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0