Kbt vid social fobi

Jag ska vara med i en ny studie! (Är sen tidigare med i en studie om kbtbehandling över internet vid sömnproblem som jag genomgick sommaren 2010 och som nu bara är att de ringer då och då och gör uppföljningsenkäter). Denna studie är också kbt över internet, men vid social fobi. Blev en slump att jag anmälde mig till den. En vän som haft social fobi sen innan jag lärde känna honom hade anmält sig och nämne den för mig. Jag gick in på sidan och läste och varenda punkt stämde in på mig. Klart jag vet ju sen innan att jag har undvikandebeteenden som kan passa in på social fobi, men om man har ångestproblematik som jag har så kan man ju få symtom på social fobi fastän det kanske är ångestproblematiken som är huvudproblemet. I alla fall anmälde jag mig, gjorde massor med enkäter och en intervju och igår fick jag mail att jag blev antagen.

Så nu ska jag gå igenom nio moduler på nio veckor. Varje vecka får man ny text att läsa och hemuppgifter som man sen skickar in svaret på i slutet av veckan. Studien har även en annan grupp som inte ska genomgå kbt utan använda datoriserad uppmärksamhetsträning. Ett program där man övar sin uppmärksamhet på sina socialt laddade stimulis, t.ex. ansiktsuttryck. Låter ganska flummigt tycker jag själv och är rätt säker på att jag kommer passa bättre i kbt-gruppen så glad att jag fick den. Men det vore intressant att kolla det där datorprogrammet.

I alla fall ska jag denna vecka läsa 26 sidor. När jag kom till varför man får social fobi fick jag lite aha-upplevelse. Tror jag nu förstår varför jag är på ett visst sätt. Från början var jag lite normalt blyg, men på högstadiet var vi i en sån hemsk klass där killarna skrek elaka saker till precis alla tjejer i klassen, att nån var fet, ful, kort, lång, stora bröst, små bröst, ja allting man kan tänka sig. Det allra värsta var förstås alla de redovisningar vi hade. Inte så roligt att stå där framme och se dem sitta och flina och säga elaka saker som lärarna nästan aldrig sa ifrån om. Kanske inte så konstigt att jag som först var blyg och sen gick igenom det i tre år utvecklade en större rädsla som liknar nån slags social fobi. Det står vidare att även hjärnsubstanser inverkar och att miljön och psykologiska faktorer spelar in. Jag som alltid kände att min ena förälder aldrig var nöjd fastän jag fått alla rätt passar in på det med.
Hade absolut ingen aning om att jag passade så här bra in på detta. Det är dessutom vanligt att personer med social fobi får panikattacker, något som jag hade mkt en lång period.

Eftersom jag ska vara med i den här behandlingen så kommer jag lägga viktbehandlingen med Stahres bok på is. Tror inte jag kan köra två kbt-behandlingar samtidigt. ^^

Det är intressant det där med att människor är så kortsiktiga. Vi undviker situationer som vi tycker är obehagliga därför att då får vi bästa kortsiktiga resultatet, men inte det bästa långsiktiga. Om människor istället var långsiktiga skulle ingen röka, ingen skulle vara tjock osv. Men att döva t.ex. ensamhet med lite extra mat och godis hjälper ju kortsiktigt, men verkligen inte långsiktigt.

Jag har även fått ord på det där jag tidigare skrivit om: derealisations- eller depersonalisationskänslor = En känsla av overklighet där man känner sig främmande för och avskild från omgivningen respektive en känsla av att känna sig avskild från sitt eget psyke eller sin egen kropp, till exempel att man känner sig som i en dröm.
Perfekt beskrivet!!!
Tydligen tyckte de att i mina enkäter eller i intervjun att jag skulle ha nytta av att även jobba lite med detta med panikångest, så jag får lite extra om det utöver det vanliga med den sociala fobin.

Skriver igen när jag gjort mina hemuppgifter som är ett gäng frågor plus att jag ska motionera lite, vilket ju är bra eftersom det måste jag ju göra i viket fall.

Vilka effekter har fysisk träning?
  • Positiv effekt på fysiskt och psykiskt välbefinnande
Regelbunden fysisk träning har positiva effekter på stress, stresshormoner, oro/ångest, nedstämdhet/depression och sömnsvårigheter.
  • Ger en beteendeförändring
Ändring av beteendet påverkar dina känslor och tankar. Känslan av att kunna träna regelbundet ger ökat självförtroende som även ökar tilltron till övriga beteendeförändringar.
  • Positiv effekt på stressfysiologiska system
Regelbunden träning påverkar alla organ som är involverade i en stressfysiologisk reaktion, vilket leder till lägre puls- och blodtryckstegring, samt mindre mängd stresshormoner. Detta innebär att regelbunden fysisk träning gör att kroppen reagerar mildare och på ett mer naturligt sätt både vid fysisk och psykisk stress.
  • Förbättrad förmåga att hantera/bemästra stress
Hur mycket ska man träna?
Träna hellre lite och ofta än mycket och sällan. Kroppens muskler behöver byggas upp långsamt för att förhindra skador. Det är bättre med 30 minuters promenader dagligen än två timslånga promenader i veckan.

Bra tips. :)

Kommentarer
Postat av: Hella

Låter superintressant med den sociala fobi gruppen.

och avslutar med positiva och trevliga tips! :D

2011-02-01 @ 17:39:01
URL: http://kezia.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0