Let go!

Varje gång jag börjar läsa en självhjälpsbok blir jag så inslukad och intresserad att jag kan läsa flera kapitel i taget. Vilket gör att man missar kanske själva idéen med boken, att stanna upp, reflektera och jobba. Eller så är det bra att läsa igenom hela boken först och sen börja om, precis som när man pluggar.
I alla fall har jag läst första delen i Let go! Bli fri från ditt kontrollbehov.

Målet är att lära sig:
- Kontrollera inifrån och ut istället för utifrån och in. Istället för att lägga kraft och energi på att kontrollera omvärlden och människor runt omkring dig så kontrollerar du ditt inre i form av känslor, tankar, tolkningar och fokus.
- Energiomfördela. Styr din upplevelse och din förmåga att hantera livets händelser istället för att försöka kontrollera dem.
- Kontrollera endast det som du kan kontrollera, endast det du har makt att styra över.
- Bli vän med kontrollen och ge dig själv vad du behöver för att på enklast möjliga sätt känna dig trygg och i kontroll.
- Söka din balans för att uppnå personlig kontrollreglering. Använda verktyg och träning för att både öka, minska och förändra ditt kontrollbehov.
- Göra dig och ditt liv mer levande genom mer närvaro och trygghet, oavsett yttre omständigheter, och fyllt med livsglädje och spontanitet.
- Göra det bästa av ditt liv just nu!

Ska bli intressant.

Kommentarer
Postat av: Emma

Hej! Tack för en bra bloggmef läsvärda inlägg. Jag hittade hit när jag googlade på diskbråcksoperation och ditt inlägg som du skrev 30/5-2010 berörde mig. Är också fången i min lägenhet och har varit det i 6 mån. På tisdag ska jag opereras och det glädjer mig att se att man kan komma igen och träna så som du gör.



Jag har också "Let go" hemma förresten. Ska börja läsa snart :-)



Kram och lycka till med det du tar dig för!



2011-01-15 @ 10:42:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0