Ojojoj

Blev så ångestig igår (som jag tror jag lyckades förmedla) så jag tog 1,5mg xanor (lugnande). Jag har tidigare tagit 0,75mg utan effekt så jag drog till med två st. Men oj, jag totaldäckade. Sov som en stock, förutom en gång när jag vaknade (jag vaknar alltid efter 1-3 timmar därför att det går åt så mkt dricka att skölja ner kvällsmedicinerna så jag måste alltid gå på toa minst en gång) och då var jag snurrig och knepig i huvudet. Men jag var lugn. :P Tror dock inte jag vågar ta någon inför mötet, som jag hade tänkt. Inte så länge som jag fortsätter vara snurrig. Men jag tar med så jag känner mig trygg där i stora väntehallen. Brukar börja gråta efter mötena, pga alla spänningar som släpper efteråt, vare sig mötet har gått bra eller dåligt. Hittills har Niklas följt med men nu ska jag ju sitta där ensam och vänta på taxin.

Idag känner jag mig lite bakis i skallen, men har ingen ångest. Jag är nervös, men ingen ångest. Jag har inte bett N att följa med denna gång, därför att jag kommer hålla tillbaka känslorna om han är där och jag vill att ortopeden verkligen ska förstå mig denna gång. Inte för att jag skäms för att gråta inför N, men för att jag skäms för att gråta inför främlingar och då vill jag inte ha vittnen.

Idag har jag börjat med "nya livet". Det var en känsla som jag hade imorse. Att livet kommer fortsätta även efter jag träffat ortopeden i eftermiddag. Alla kör ju på med sina nyårslöften nu. Jag ger inga nyårslöften, för ingen håller ju sina nyårslöften. Men jag ska köra vidare på samma spår som tidigare. Har skrivit ner de viktigaste punkterna:

1. Äta enligt tallriksmodellen (funderar på att börja äta enligt "vanliga" tallriksmodellen istället för "tjockismodellen" eftersom jag har lite svårt att följa att halva tallriken ska vara grönsaker. Så gott är det inte, och är det inte gott så är det svårt att följa.

2. Skriva matdagbok.

3. Två plus (+) i veckan då jag får äta något utöver vanlig mat.

4. Om läkaren tycker det är okej ska jag köra en kur med pulver i fyra veckor.

5. Träna. Jag tycker det är tråkigt att köra samma sak dag efter dag. Och jag har svårt att göra samma sak två ggr per dag. Eller tre som man ska ibland av sjukgymnasterna. När jag köpte mina vinterskor fick jag två nummer av iFORM på köpet (lustigt, jag vet). Där hade de en tre veckorsplan för träning. Varje vecka ser ut så här:
Mån: Ledig
Tis: Styrketräning
Ons: Intervallträning
Tor: Vardagsmotion
Fre: Styrketräning
Lör: Vardagsmotion
Sön: Spurtträning

Intervallträningen 45 min:
10 min uppvärmning på låg intensitet. 4 x 2 min mycket intensiv träning då pulsen är över 90% av din maxpuls. Mellan seten tar du 2 min aktiv paus = 2 min intensiv, 2 min lugn 4ggr. Efteråt 20 min lätt till moderat intensitet.
Spurtträning 45 min:
10 min uppvärmning på låg intensitet. 10 x ½ min mycket intensiv träning. Ta 2 min aktiv paus mellan seten = ½ min intensiv, 2 min lugn 10ggr. Efteråt 10 min träning med låg intensivitet.

Det står att man kan springa, cykla, simma eller åka skidor. För mig blir det förstås cykla. Och eftersom jag inte kan göra vardagsmotion får jag göra om veckoschemat. Styrketräningen kan jag ju inte heller göra enligt deras schema givetvis, men jag tänkte att jag då istället gör mina övningar på boll och lätta övningar på golvet.

Så mitt schema är:
Mån: Ledig
Tis: Styrketräning
Ons: Intervallträning
Tor: Spurtträning
Fre: Styrketräning
Lör: Intervallträning
Sön: Spurtträning

Vad tycker ni?
Jag vet förstås inte än hur det kommer gå. Vet inte om jag kan cykla på 90% av maxpuls pga ryggen. Alla rörelser måste vara kontrollerade för ryggens skull och det är inte säkert att jag kan klara det på 90% av maxpulsen. Tveksamt också att jag klarar av att hålla 90% i hela två min. Men jag tänkte att om jag kör järnet så mkt som jag både orkar och kan göra kontrollerat så duger det utmärkt. :)

Efter operationen kommer jag ju inte kunna fortsätta med det. Minns inte nu vad det stod, men vet att det är ganska lång period då man endast får promenera. Så var det efter förra operationen med, men då var det bara två veckor. Första gången jag promenerade efter förra operationen så orkade jag bara gå fem minuter, sen var jag helt slut i hela kroppen. Hoppas bara att snön är borta, för det är så otroligt svårt att gå i snön, och är det svårt nu kommer det vara smått omöjligt efter operationen.

6. Använda min nya kalender där jag skriver träning, mina plus (+), vikt-midjemått-fett%, dagens sinnesstämning (-5 = mycket ledsen, orolig, deppig. 0 = neutral. +5 = mycket glad, uppspelt, lycklig.

7. Avstämma varje måndag med om jag har följt de fem punkterna.



Imorgon ska jag till medborgarkontoret för att prata med någon utredare om färdtjänst. Man har rätt till färdtjänst om man inte kan köra sin bil eller utnyttja kollektivtrafiken i minst tre mån. För mig har det ju varit snart nio månader. Även om jag just nu är mindre stel och har lättare att röra mig och faktiskt kan åka t-bana ibland, även om det är mycket påfrestande och besvärligt, så kommer jag bli mycket sämre efter operationen och då vill jag ha detta färdigt så jag kan åka färdtjänst och inte bara sitta här helt isolerad. Men det är dyrt så jag kommer inte utnyttja det om jag slipper.

Men nu ska jag till ortopeden! Håll tummarna!

Kommentarer
Postat av: Lisa

Håller verkligen tummarna för dig!



Och angående träning. Du får väl göra om det till 90% av vad du förmår nu, istället för 90% av maxpuls.



Och angående tallriksmodellen. Den vanliga tallriksmodellen är ju bättre än ingen modell, så kör den du. Som du säger, grönsaker är ju inte det absolut godaste här i världen. Och risken finns (iaf för mig) att om man håller för hårt så orkar man inte stå emot nästa gång, och då fuskar man desto mer. Bättre att köra en modell som man klarar av att hålla i längden.



Kramar om

2011-01-03 @ 13:37:05
URL: http://melvinsmamma.bloggagratis.se/
Postat av: Hella

Intervallträningen är ju efter förmåga - prova hålla i allt vad du klarar så länge som möjligt utan att du skadar dig så klart. 90% av maxpuls blir istället 90% av vad du klarar NU. Sen kommer du förhoppningsvis kunna öka från X sek till X min!



tycker det är supersvårt att få in "bra" grönsaker (inte tomat och gurka typ bara vatten) till alla måltider. Viss mat passar inte ihop med mina kokade grönisar...

2011-01-03 @ 17:25:22
URL: http://kezia.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0