Stå på dig forts

Har ni några såna människor i ert liv som ni får ont i magen av när ni ser deras namn på den ringande mobilen eller blinkande i msn?
Som tycks ha så dålig självkänsla att de måste försöka tracka ner på er?
Som ställer alla villkor på eran relation och oftast innefattar de villkoren att personen själv får vara hur "ärlig" som helst men du får inte vara det tillbaka?

Så var det för mig i alla fall.
Dessutom skulle personen bestämma vad vi skulle prata om, när vi skulle prata, hur fort jag var tvungen att svara på sms och msn. I efterhand låter det konstigt att jag stod ut med det, men personen var en mästare på att manipulera. Jag har väl en svag sida i att jag alltid ställer upp på andra människor i tid och otid. När en sån här person upptäcker den sidan så får jag höra att om jag inte är tillgänglig så är jag en dålig vän eller så kommer det vara mitt fel att personen mår dåligt.
Och jag går på det!!!
Hur korkad är jag egentligen?!

Om jag vet att en person mår dåligt eller har egna problem att grubbla över så brukar jag inte nämna mina egna innan jag blir tillfrågad. Den här personen använde också det emot mig. Den frågade mig hur det är med ryggen och sen när jag svarade fick jag senare höra att jag är egoistisk som "bara pratar om min rygg".
Ja, det går att ta många exempel på detta. Men jag tror att jag är starkare nu. Jag är stark nog att inte ta en massa skit. Ibland upptäcker jag det inte förrän efter ett tag, som sagt, dessa människor har ju utövat manipulering i många år, det är lätt att åka dit.

Men jag vet nu att det finns så mycket viktigare saker än att bry sig om energitjuvar. Min hälsa är det allra viktigaste. Min familj och min sambo är viktigare. Mina riktiga vänner är viktigare. Och vad som helst kan hända i livet, vad som helst, när som helst. Vilka människor vill du då ha i ditt liv? Riktiga vänner som bryr sig på riktigt och inte bara utnyttjar dig förstås. Jag är också bättre på att inte ödsla energi i onödan. I varken kärleksrelationer som vänrelationer ska man behöva kämpa sig utmattad för att få det att fungera. "Är det rätt så är det lätt, är det lätt så är det rätt" stämmer in på så många saker. Självklart kan man då och då behöva rensa luften, speciellt för mig som har alla vänner på distans, missförstånd dyker lätt upp när man nästan enbart kommunicerar i text.

Förr i tiden kunde jag inte släppa människor. Jag försökte i åratal med att hålla kontakten med dem, hörde av mig igen och igen och igen fastän jag aldrig fick något tillbaka. Idag försöker jag istället satsa på att vara lite ledsen och sen gå vidare. En person som inte ger något tillbaka är ju inte värd energin egentligen. Det finns så många ursäkter att folk "inte har tid" att höra av sig osv, men alla har tid att skriva ett sms eller svara på ett sms. Är jag inte värd ens ½ minut i veckan så kan ju ingen påstå att personen bryr sig speciellt mycket.

Idag när jag vaknade och vet att jag inte kommer behöva dras med den där personen mera kände jag mig lugn inombords. Trots att jag är jättetrött, har huvudvärk, ska ha telefontid med ortopeden och gå ut och hämta ett rek.brev som innehåller mitt svar på min anmälan om att de inte gav mig rätt vård när jag fick mitt första diskbråck. Saker som jag brukar få mycket ångest över. Men idag känner jag mig så lättad, som en stor sten som släppt från mitt bröst. Bort med alla energitjuvar!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0