Upp igen

Idag visade vågen +2kg.
Ni kan tro om jag deppade ihop.
Ja, jag har slarvat med maten, men det är inte så att jag ätit en chipspåse varje dag. Och jag har tränat hårdare än jag gjort på många månader. Så vadå +2kg? Det känns som att det inte kan vara enbart fett. Men utan fettmätaren kan jag inte kolla.

Grejen är den att jag har redan spräckt min maxvikt en gång och detta skulle innebära att jag spräcker den igen. 2002 vägde jag 110-115kg nånting. Vet inte exakt för jag vägde mig inte förrän efter jag hade gått ner och då vägde jag 105kg. Men nu spräckte jag den gränsen när jag gick upp till 117kg. Och nu har jag kanske spräckt den igen. Jag kan inte med det! Jag kan inte gå bakåt istället för framåt!

Så jag har suttit hela dagen och tänkt på vad jag ska göra med detta.
Inte gräva ner mig förstås.
Men sen då?`
Väga, mäta, räkna och skriva in funkar inte. Det blir ett enormt arbete eftersom de flesta varor saknas. Och sen har jag kalorier i hjärnan hela dagarna. Jag försöker igen och igen, men det får samma resultat. Jag gjorde det i måndags och tisdags och sen slutade veckan med att jag fick fem +. Sammanträffande? Jag vet inte. Men jag har försökt räkna kalorier ända sen 2004 när jag hade gått upp igen. Med samma resultat som i veckan.
Jag gillar ju verkligen dietistens idéer. Hon går på samma linje som jag velat gå på i flera år. Att hitta hur man kan leva långsiktigt, inte hur man kan leva för att gå ner och sen senare hitta på hur man ska leva för att hålla normalvikt.
Så varför har det inte funkat att följa det? En dålig ursäkt är ju det att jag inte tycker så mkt om grönsaker, och när halva tallriken är grönsaker så smakar maten ingenting, grönsakerna tar över. Ett tag slutade jag äta för jag hade ingen ork att stå och skala morötterna. Vilket är varför jag ville prova att räkna kalorier igen, men tror jag redan har lagt ner det nu.
Ett annat fel är väl att jag lagt av med min rediga frukost när jag börjat räkna kalorier igen. Ingen gröt med fullkornsmacka m ägg på. Det är ett stort problem för mig. Tröttheten. Den gör att jag inte orkar laga mat. Och vad händer när blodsockret sjunker? Jo, på kvällen blir det att äta massa godis och annat.

Jag tror jag måste försöka lägga mig tidigare på kvällarna. Nu lägger jag mig ca kl 3 på natten, vaknat kl.12, äter frukost kl.14, mat kl.19, frukt kl.21. Så trots att jag avskyr vårt nya sovrum måste jag försöka komma i säng vid 23-24 igen. Då sover jag till 8-9, äter frukost vid 9-10, lunch vid 13-14, middag vid 18-19, frukt vid 22. Mycket bättre.

Jag är så trött på att det är så många faktorer hela tiden. Hur jag än försöker lösa det så kommer nån ny faktor som jag inte tänkt på. Jag kan planera att äta enligt dietisten, och det låter jättebra, men så får jag ont i ryggen och kan inte laga riktig mat, eller jag blir jättetrött och orkar helt enkelt inte.

Nu babblar jag bara.
I vilket fall funderar jag nu istället för på att köpa Måltidsmåttet. http://www.maltidsmattet.se/
Efter alla år av hetsätning har jag fortfarande ingen aning om hur stor en normal portion är. Så kanske det vore en bra idé? Måltidsmåttet och i övrigt fortsätta köra enligt dietisten.
Eller är det bara ännu en idé?
Jag avvaktar nån dag i alla fall. Behöver få lite råd om ifall det är en bra idé och inte bara nåt jag kastar mig in i för att få en enkel lösning.

Kommentarer
Postat av: Hella

tror den frukosten med gröt och ägg macka är en jättebra start på dagen! den ska du återuppta! :)

och måltidsmåtten är jag för :)

2011-01-11 @ 18:55:50
URL: http://kezia.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0