Opererad

Nu är det gjort!

Året jag gått och väntat på operationen var mycket värre än när det till sist var dags.  Tog lugnande nätterna innan för att få sova för det är inte bra för ångest att inte få sova. Sen fick jag en rejäl tablett på sjukhuset, men inte innan jag hann få ångest över att det tog sån lång tid. Sen gick det ganska bra bara jag inte var ensam. Operationspersonalen var bra och istället för att salen var nere i en bunker så hade den fönster så man låg och kollade på himlen. Nåt jag tycker alla operationsavdelningar borde ta vara på.

 

Operationen gick bra säger min läkare. Bråcket hade faktiskt gått tillbaka en del och när jag tänker efter kunde jag väl röra mig lite lättare.

 

Ischiasnerven i vänsterbenet blev ordentligt retad under operationen, men det verkar lätta för varje dag. I högerbenet blir nerven irriterad om jag rör mig mycket eller sitter/ligger i nåt visst läge. Men jag inbillar mig att det är lite bättre.

 

Det har regnat i två dar så jag har cyklat istället för promenader. Lyckades med 2 min i förrgår och 10 min igår. Men idag var det uppehåll så jag gick ut. Det var så skönt så gick längre än jag tänkt och blev 25 min. Gick både på asfalt, grus, uppför en slänt och en trappa. Hardcore på en gång! Typiskt mig.

Men det gick bra. Det var jobbigt för skuldrorna och benen mest, inte så mycket för ryggen.

 

Sen blev det lunch och vila.

 

Fick en diabetes-varning på sjukhuset. De flesta har högt blodsocker vid operation pga smärtor och stress, men för att veta säkert är det bra att kolla upp det. Har redan fått remiss från Överviktscentrum att ta en massa blodsocker så kommer få det kollat där. Jag har varit väldigt trött på sistone och det kan kanske förklaras med  stress och smärtor, men skulle också kunna förklaras med högt blodsocker. Så får se vad proverna visar.

Jag är skitskraj för diabetes. Nu är jag ännu mer motiverad att gå ner i vikt. Jag tänker inte få diabetes. Aldrig.

 

När jag var på Överviktscentrum sist fick jag en lapp där jag skulle skriva upp goda och behöver förbättras-vanor.

Goda vanor:

Äter frukost nästan varje dag.

Äter 1-3 frukter per dag.

Dragit ner på mat med socker.

 

Vanor som behöver ändras:

Mer grönsaker.

Bara en portion/måltid.

Tänka på brödintaget.

Dra ner på glass, godis, choklad, snacks.

 

Sen fick jag välja EN vana att börja arbeta med.

Självklart vill man ju välja alla, men det är väl därför man alltid misslyckas.

Så jag valde det med grönsaker därför att det hade jag tänkt mycket på och det är nog det svåraste. Sen har man ju de andra i bakhuvudet ändå.

Innan op hade jag ingen ork, men jag beställde mat och då beställde jag div grönsaker. Sjuksköterskan jag fick träffa på Överviktscentrum tyckte jag skulle sluta bry mig om alla idéer man fått höra hela livet om att sallad, gurka och tomat är dåliga grönsaker och att man inte får äta ärtor och majs för att de innehåller för mycket kolhydrater, och bara äta de grönsaker som jag gillar och går vikten ner så räcker det ju så. Jag gillar verkligen grönsallad och jag har ofta i sockerärtor, champinjoner och paprika, så det blir ju lite mer än "vattengrönsakerna". Och fetaost förstås, det är ju en grönsak med!

Så det ska jag köra på nu.

 

Tänkte jag skulle rapportera lite mat och träning och sen ser man om vikten går ner eller inte.

 

Träning:

Mån - Cykla 2 min

Tis - Cykla 10 min

Ons - Promenad 25 min

 

Mat:

Frukost: 2 fullkornstunnbröd med lätta och randig kaviar

Lunch: 3 potatisar med fiskgratäng, 1/2 gul paprika

Mellanmål: 1 fullkornstunnbröd med lätta och randig kaviar

Middag: Palsternacka, rotselleri, morot, potatis, paprika, lök, 1 schnitzel med ostfyllning.

 

Känner mig grymt duktig :)


Kommentarer
Postat av: Lisa Åberg

Så skönt att det går bättre för dig! Och du är jätteduktig! Kram

2011-05-26 @ 12:22:31
URL: http://melvinsmamma.bloggagratis.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0