Den sjukskrivnas nya kläder

Först måste jag bara informera om detta med sjukresor. Jisses, vilket muckel. Och ska man dessutom även ha färdtjänst. Ujuj.
Innan har jag tyckt att sjukresorna har fungerat bra. Man har oftast kunna få en taxi inom en kvart, även när det varit snöstorm och ingen annan kunnat få taxi. :D Men nu har de kommit med nya regler. Man får bara beställa resa tre ggr i timmen, tio i, tio över och halv. Inga andra tider går. Så ibland är man borta 40 min längre än man borde ha behövt. Gissar att det är för att de ska kunna samboka folk lättare för idag fick jag sällskap i taxin både in mot stan och ut från stan. Jag förstår att det kan vara för att tjäna pengar, men det är ju inte så att vi inte betalar när vi åker, vi åker inte gratis. Sen undrar om de verkligen bara tar för givet att alla sjuka/handikappade har all tid i världen eller bara tycker att det är så jäkla kul att åka taxi? För det sista, har man svåra smärtor så är det inte så lämpligt att vara tvungen att stå och vänta på taxin i en evighet och dessutom vara tvungen att sitta i taxin dubbelt så länge som resan borde ta. Som idag t.ex., resan borde ha tagit 25 min, men tog 50 min för nån brutta som bodde otillgängligt till skulle till ett ställe som inte alls ligger nära stora vägen hem till mig. Suck.
Men jag borde vid det här laget ha förstått att livskvalitet inte värdesätts i Sverige.

Idag var det i alla fall dags för sjukgymnastik. Jag ville inte gå för jag är fortfarande helt slut efter lördagen och jag vet att imorgon kommer inte räcka inför sjukgymnastik igen på onsdag och viktgrupp på torsdag. Jag behöver helt enkelt längre återhämtning än friska människor. Tyvärr, för jag vill så gärna göra saker. MEN, jag är sååå glad att jag bytte till den här sjukgymnasten, det kommer göra jättestor skillnad i min rehabilitering. Jag bara hade det på känn att jag ville få gå till dem. Och så valde de ut en sån perfekt matchning med min sjukgymnast. Ibland vet man inte riktigt vad som är fel, man får bara en känsla. Som med den första naprapaten jag gick till i somras. Han gjorde underverk med ryggen men det kändes inte rätt, och sen när jag bytte fick jag hela paketet, både att hon gjorde underverk och att det kändes rätt. Samma sak nu. Den första sjukgymnasten var inte så dum, lite tråkig, kände ingen glöd och så, fick bara ingen gnista av att gå dit. Men med den här så vet jag redan, fastän jag precis börjat, att om jag bara tar mig dit så kommer det kännas bra. Därför jag ändå försökte ta mig dit i onsdags fastän jag inte fått sova, hade det varit den förra sjukgymnasten hade jag inte ens försökt.

Idag fick jag cykla, göra en sittande ryggmaskin, flera skitjobbiga bäckenbotten/inre magmuskulatur övningar på rygg och en med boll. Och det var kul! Man kan inte säga annat än att det är en jäkligt bra sjukgymnast om hon kan få tråkiga stabiliseringsövningar att bli kul! Den förra gav mig sååå tråkiga övningar, men detta var kul och utmanande. Man måste utmana mig, jag har inte motivation att göra tråkiga eller för lätta saker! Ja, det får ju inte vara för svåra heller, som han jag såg för ett år sen. Han förstod inte, och hur han som sjukgymnast inte förstod det kan inte jag förstå, att man inte kan ta en otränad 100kg tung kvinna och låta henne göra stabiliseringsövningar där hela hennes tyngd ska vila på hennes armar. Nej, detta var lagom övningar, de är utmanande och skitjobbiga men inte omöjliga.

Sen fick jag hem ett nytt paket kläder. Jag fick byta jackan jag beställde och passade på att lägga till några snygga tröjor för jag insåg att jag använder typ samma tre tröjor hela tiden. Mycket nöjd med allt som kom. Åh vad jag förtjänar att få känna mig fin och fräsch. Tuff men vuxen. Yes!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0