Dietisten

Har ni tänkt på en sak?
Man kan inte ge andra människor hur många chanser som helst. Till sist går det inte längre.
Men sig själv kan man ge oändligt antal nya chanser.
Och jag måste ge mig själv en ny chans.
Förlåta mig själv för att jag gick upp alla kilon igen och ge mig själv en andra chans att må bra och förtjäna att få ett hälsosammare liv.

Hos dietisten i torsdags gick vi igenom vår läxa - att skriva matdagbok i fyra dar. Under tiden skulle vi även tänka på tips som kan hjälpa oss och sånt.
Detta är vad jag hade kommit fram till att jag kan tänka på, öva på osv:
• Grönsaker. Hitta nya grönsaker som är lätta att tillaga så jag kan variera utan att tröttna och kan äta grönsaker även när jag har ont och är trött.
• Plusen. Bara 2 + per vecka och lagom mycket per +, inte passa på att äta en massa onyttigt.
• Hur mycket är en normal portion?
• Inte äta på natten. Om jag inte kan sova på natten så äter jag nästan alltid för det känns som att det man äter på natten gills inte.
• Koka olika bönor så det finns tillgängligt i små portionsförpackningar
• Varje gång jag äter skriver jag ner det i en dagbok och skriver även mina känslor vid det tillfället. Har upptäckt att jag t.ex. har lättare för att lägga på ordentligt med grönsaker om jag mår bra och lättare att strunta i det om jag är nedstämd.
• Mitt ätbeteende ändras mycket beroende på smärtor, trötthet och biverkningar av tung medicinering.
• Försök dricka mera te.

Sen fick vi några jättebra stenciler. En om hur man ska lägga upp maten en dag, kallad "dagsmatsedel". Hur mycket av allting man ska äta, vad som är max av vissa saker (allt utom grönsaker egentligen) och hur en portion ska se ut. En om det som jag kallar plus (+), hon kallar det "utrymmet". Utöver den vanliga maten, som ska vara noggrann och bara vara 1500kcal per dag (men ej räkna kalorier) och enligt tallriksmodellen osv, så finns "utrymmet", det vi får äta utöver den vanliga maten. Denna dietist är inte samma som jag hade på föreläsningen och som tog upp det med +, denna sa bara att vi får äta 350kcal extra per vecka. Detta blev lite av en chock för oss. Stencilen om maten var bara välkommen, väldigt bra info, bra att få det utförligt skrivet. Äter man enligt det så går man ner i vikt, punkt slut. Men att vi bara fick äta ca 350kcal utöver det, jisses... Vi åt nog alla säkert minst 1000kcal i veckan. Ca 350kcal kan vara 1 kanelbulle, 2 skorpor; 1 magnum, 1 piggelin; 33cl starköl, 35g chips (3dl); 1,5dl rödvin, 50g brieost, 1 digestivekex. Och det är det enda vi får äta extra på en hel vecka. DET kommer bli mitt stora jobb, att försöka anpassa mig efter det. Men jag ger mig aldrig.
Denna vecka har jag inte ätit något onyttigt på hela helgen och det känns helt okej. Bara jag bestämde mig, vilket jag gjorde efter mötet i torsdags eftersom jag redan hade ätit ett plus och jag är rätt säker på att det var mer än 350 kcal. Sen hade jag faktiskt inte en tanke på det på hela helgen, vilket känns väldigt skönt. Jag kan klara detta!
Men jag tror jag ska lägga ner det där med plus (+) nu och köra med att jag får 350kcal extra per vecka och om det är en liten liten bit choklad varje dag eller att jag tar allt på en dag får jag se. Men denna vecka blir det inte mer än 350kcal.

Sen fick vi en ny läxa, att fylla i ett papper med massa olika situationer då man kan tänkas vara i riskzonen att tröstäta/överäta osv. Är man medveten om vilka ens risksituationer är så kan man lättare förbereda sig inför dem.

En sista sak.
Jag tog för givet att vi skulle väga och mäta oss igen, men det skulle vi inte. Jag var upptagen med att försöka få tag i taxichauffören och sen var jag tvungen att rusa, så jag missade orsaken, men när man tänker på det så låter det vettigt. Om man arbetar med att förändra sina vanor till det bättre så är det ju bättre att koncentrera sig på det istället för att stirra sig blind på vikten, speciellt som vikten förmodligen inte kommer börja gå ner förrän man förändrat tillräckligt många vanor, och att då se vikten gå upp eller stå still kan vara mycket motivationsdödande. Så tror jag ska satsa på mina vanor och få in rutinerna i hur jag ska äta och väga mig först när dietisten säger att vi ska.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0