KBT

Träffade en KBT-pedagog idag. Hon var väldigt trevlig, men det märks ju skillnad mellan att träffa henne och träffa en KBT-psykolog. Skiljer sig rätt rejält många år i utbildning. Jag ska ge henne en chans förstås, men blir lite orolig över att jag ska ha missat min enda bra chans till behandling för att jag flyttade. Det som jag nu kan se som positivt med pedagogen är att hon avsätter en hel timme så man kan hinna prata igenom allting och hon vill att vi ses ofta så det går framåt. Psykologen avsatte en halvtimme, var alltid sen så det fanns inte tid att prata om det jag tänkt på utan vi fick hasta oss igenom de uppgifter jag gjort. Dessutom ville hon ses en gång i månaden vilket innebar att jag gjorde mina uppgifter och sen satt ett par veckor och väntade på nästa möte.

I varje fall så pratade vi nu om att jag har kommit ifrån allt vad rutiner heter, så första steget får bli att fixa till några dagsrutiner. Jag ska försöka få ihop ett veckoschema så det blir lite struktur. Ju mindre man har att göra ju jobbigare blir det att göra nånting alls och stressen bara ökar och ökar. Så nu blir mitt "jobb" att gå med hunden, söka jobb, motionera osv. Och så ska jag försöka laga riktig mat istället för att äta smörgåsar och sallader.

Givetvis ska inte schemat bli någon besatthet, men för att skapa rutiner. Schemat ska heller inte vara proppfullt utan det ska bara innehålla lite tidpunkter att ungefärligt hålla sig efter och däremellan ska det vara tomrum. Blir ju lite olika beroende på vad det är för dag osv men ungefär så här ska en dag se ut:

8:00 Vakna, frukost
9:00 Maila, söka jobb
10:00 Cykla, TENS
11:00 Hämta hunden från mamma
12:00 Laga lunch
14:00 Orostund, sen avslappning
16:00 Kolla mailen, lämna hunden
17:00 Cykla, TENS
18:00 Middag
21:00 Stänga ner MSN, duscha/bada, släcka ner osv.


Eftersom jag stressar upp mig något otroligt över jobbannonser och mail så ska jag begränsa detta till något jag gör en stund och sen är jag färdig med det för den dagen. Orostunden är något jag fick i uppgift av förra KBT-psykologen. Syftet med den är att, istället för att oroa sig hela dagen, ha en avsatt tid då jag ska oroa mig. Tiden ska vara bestämd och hur länge den ska vara ska också vara bestämt. Om jag kommer på mig själv med att oroa mig innan orostunden ska jag försöka säga till mig själv att jag istället får ta den oron på orostunden. Under själva orostunden ska jag skriva ner vad som oroar mig, själva problemet, hur viktigt jag tror detta problem kommer vara om tre dar respektive tre år, lösningar på problemet (ibland kan lösningen vara att helt enkelt acceptera att det är okej att oroa sig över vissa saker), om lösningarna är realistiska på kort respektive lång sikt. Sen en sammanfattning på alla de realistiska lösningarna i en punktlista så att man avslutar med att fokusera på lösningarna. Efteråt är det bra att göra något aktivt för att tydligt bryta orosstunden, jag ska prova med lite avslappningsövning.

Det är planen, nu får jag se hur det går.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0