Sömn

Som jag skrivit innan så har jag väldiga problem med trötthet. Jag var förstås väldigt trött förut eftersom jag inte fick sova när jag hade ont i ryggen. Men så återhämtade jag mig lite efter operationen. Tills nu i sensomras när jag bara blev tröttare och tröttare hela tiden. Har funderat länge på att åtminstone ta lite prover och se om det finns något svar där om varför jag är så här trött, men som vanligt drar jag ut på det.

Nu när jag dessutom bara sovit några timmar per natt i 1,5 vecka känner jag mig helt slut och skakig i kroppen. I början tänkte jag att när man drabbas av sorg är det väl okej om man inte sover så bra på natten och sover på dagen om man lyckas. Men nu har det gått för långt och jag sover nästan bara på förmiddagarna. Så nu är det dags att ta tag i det innan det går ännu längre. Jag känner mig själv så väl att jag vet att regelbunden sömn är nästan lika viktigt som luft för min hälsa.

Jag börjar med att ställa klockan på åtta varje morgon (vilket ju är sovmorgon om man jämför med att jag går upp fem om jag jobbar). Dessutom får jag inte sitta och häcka vid datorn på kvällen, utan måste stänga av den, ta en varm dusch/bad (värme ställer in kroppen på kylläge vilket är samma läge som sömnläget behöver) och sen antingen ligga och se film eller läsa. Det ska vara släckt omkring mig så kroppen märker av mörkret.

Om detta inte funkar blir det att gå en ännu hårdare väg då jag inte får ligga i sängen om jag inte sover. Somnar jag inte inom en halvtimme så måste jag gå upp en stund, somnar jag inte nästa gång måste jag upp igen osv. Och fortfarande gå upp kl. åtta varje morgon och inte sova en blund dagtid.

Det är väldigt jobbigt i början och jag kommer må sämre av den ökade sömnbristen, men sen blir det ju bättre igen när kroppen slutar kämpa emot.

Kasta offerkoftan och ta ansvar för hur du mår. :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0