Dietistjox

Såg två affischer hos dietisten där det stod att 100g godis = flera frukter och två grova smörgåsar med skinka och grönsaker och 100g choklad = typ 7 frukter. Kommer inte ihåg exakt för skrev inte ner allt som var på bilderna, men det fick mig att tänka på det att det måste ändå vara bättre att man tar en smörgås om man är sugen. Blodsockret stabiliseras och man får inte en sån där snabb höjning följt av snabb sänkning som man får av socker, och man får nåt att knapra på. Jag har så inkört att smörgåsar är fullt av kalorier, vilket är sant för det mesta, så jag kan köra på godis istället, speciellt lösgodis för då har man ju ingen aning om hur mycket kalorier man sätter i sig. Ska försöka tänka om och börja ha bröd hemma igen. Nu har jag bara sånt där riktigt hårt fullkornsbröd som kommer i tunna tunna små fyrkantiga skivor. Äter en sån till frukost med ägg på (de dagar jag äter ordentlig frukost).

Denna vecka verkar vara tvärtom förra veckan. Maten går bättre men motionen går sämre. Bara en dag har jag lyckats somna vid midnatt och det var då som jag cyklade intervallpasset, men de andra dagarna har jag av ena eller andra anledningen varit vaken längre och vaknat trött. Idag är en sån dag där jag känner att jag orkar inte laga frukosten, men jag försöker övertala mig att om jag bara äter något enkelt så är det mkt bättre än inget.

Jag har också haft svårt att koncentrera mig, vilket gör att det är jobbigt att läsa. Så jag har inte kommit längre än till första kapitlet i Let go!. Men jag har hittat en liten grupp som vill gå igenom Gå ner i vikt med kbt av L.Stahre så funderar på att försöka hänga på dem och gå igenom den boken igen. Den har jag ju läst så det är enklare, plus att tills jag har alla problem ordnade så skadar det knappast att gå igenom den igen.

Som dietisten sa igår ang. att vi alla gick ner i vikt när vi gick på föreläsningarna förra året, men tappade alla förhållningsregler över jul och nyår, vi kommer få återfall, så det är bara bra att vara medveten om det så man kan samla sig och börja om när det händer. Läsa igenom all info igen, sätta upp planer osv. Förresten så var det inte den dietisten jag hade hoppats på som jag fick till viktgruppen, men denna var väldigt bra så jag är nöjd. Det var jag och tre äldre kvinnor och så en kvinna som var kanske i 35-40årsåldern (tycker det är lite svårt att bedömma ålder på kvinnor med slöjor, man kollar ju frisyr och kläder när man avgör hur gammal någon är). De var väldigt trevliga allihopa. En kvinna babblade väl lite för mycket. Hon var jättetrevlig och hon avbröt inte (eller jo, hon avbröt dietisten hela tiden men inte oss andra) men ni vet hur det är när man kommer på något man vill berätta men så tar någon annan ordet och man sitter där med öppen mun och väntar och väntar och sen när det gått fem minuter av oavbrutet babblande så känns det som att det bästa är att gå vidare istället för att nästa person ska börja babbla om samma sak. Så efter ett tag gav jag upp och blev den där tysta personen som bara säger "mm" "håller med" "absolut" och skrattar och ler, sån blir jag jämt när jag är med en sån person, förmodligen för att min syster är en sån person och jag är liksom fostrad till att sitta snällt och vänta i bakgrunden.

I alla fall så tar ju nya vanor väldigt lång tid att bygga, jag menar, vi har haft våra dåliga vanor i kanske 20 år eller längre så de är ganska inkörda. Så varje gång man kommer av tåget är det bara att kämpa för att hoppa på igen, gå tillbaka till grunden, läsa på osv.

Jag måste hitta nya grönsaker. Allt som finns som fruset och är lätt att tina i micron vill jag ha. Helst skulle jag äta ärtor till allt men eftersom det innehåller mkt kolhydrater och till viss del går under protein så ska jag inte äta bara ärtor. Så jag försöker med div olika blandpåsar, men jag behöver hitta ännu flera sorter. Får försöka åka till en stor affär och kolla i deras frysdiskar efter inspiration. Enkelt är nödvändigt med kass rygg.

Ja, vi ska få läxa varje gång. Denna gång visste jag redan vad läxan skulle bli. Skriva ner vad vi äter under tre dagar varav en dag måste vara helgdag. Det känns lite tråkigt att det enda vi gjorde var att presentera oss och väga och mäta. Och vi har bara en timme men vägningen tar ju stor del av det. Så är inte riktigt nöjd. Känner mig bara en gnutta mer inspirerad idag än dagen innan mötet. Får väl se hur det utvecklar sig.

Kommentarer
Postat av: Martin The Edge

Hos vår tandläkare har man jämfört många produkter i innehåll sockerbitar. Vissa saker bör man verkligen inte stoppa i sig =)

2011-01-14 @ 13:05:41
URL: http://edgeman.blogg.se/
Postat av: MODEMARTIN

Vad ska du hitta på i helgen? :D

2011-01-14 @ 13:10:36
URL: http://www.modemartin.se
Postat av: Hella

broccoli är en av mina favoriter.

gillar ju sånna wok blandningar med.

Blomkål? sockerätror, haricot verts?

Morötter! :D

2011-01-14 @ 13:31:05
URL: http://kezia.bloggagratis.se
Postat av: shorty&myzan

måste bara säga att du har en väldigt söt header :)

2011-01-14 @ 13:43:16
URL: http://shortyochmyzan.blogg.se/
Postat av: LouiseMonica

Vill du ha en bloggsvarsinbjudan? Titta in här:



http://louisemonica.blogg.se/2011/january/utlottning-av-bloggsvar.html

2011-01-14 @ 13:45:19
URL: http://louisemonica.blogg.se/
Postat av: ELLEN

Kika in på min bloppis och se vad som finns att fynda! Allt mellan kavajer, skor, ytterplagg och innekläder!. Mycket retro/second hand finns att hitta! Nu i dagarna har jag även fyllt på med varor, samt sänkt priset på nästan allt!



Mvh Ellen, http://ellensbloppis.blogg.se

2011-01-14 @ 14:30:29
URL: http://ellensbloppis.blogg

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0