Mat

Efter en del funderande över maten och vikten hittade jag på ett nytt sätt att följa vad jag äter. Kollade igen om papprena från Överviktscentrum och hittade "dagsmatsedeln". Kort sammanfattat är detta vad jag ska äta:

  • 2 skivor fiberrikt bröd.
  • 1 port (35 g) nyckelhålsmärkta flingor eller gryn.
  • 4 dl magra osötade mjölk, fil eller yoghurt.
  • 1 skiva (10 g) nyckelhålsmärkt ost.
  • 2-3 frukter eller bär (1 dl=1 frukt).
  • 2 portioner á 2 potatisar eller 35-50 g okokt pasta eller ris.
  • 2 portioner á 125 g vikt kött, fisk eller fågel.
  • Minst 6 dl grönsaker och rotfrukter.
  • Sparsamt med matfett. Mjuka margariner eller olja i mat och lättmargarin på bröd.
  • Ca 350 kcal/vecka på övrigt = utrymmet.
Så om jag fyller i den listan och ser om jag kanske stoppar i mig mer än jag tror eller nåt så kanske jag hittar lösningen där.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0