Ny sjukgymnast

Var hos min nya sjukgymnast igår och oj så glad jag är att jag bytte. Hon var positiv, empatisk, var lätt att prata med, hon förstod hur jag menade när jag förklarade saker, jag behövde inte förklara mig hela tiden, hon behandlade mig som en människa, hon kunde svara på alla mina frågor och hade vettiga motiveringar till varför hon ville göra på ett visst sätt. Det var bara en angenäm upplevelse. Önskar jag kunde få henne att förklara för de jag känner med kassa rygger så de förstod att har man väl fått ett ryggskott så fungerar inte ryggen normalt och man kommer inte bli bra genom att göra situps och rygglyft, man måste gå tillbaka och väcka upp stabiliseringsmuskulaturen ifall man inte vill att ryggproblem ska ständigt återkomma, och har man väl fått ett ryggskott så kräver det träning ett tag för att komma till stadiet att stabiliseringsmusklerna fungerar av sig självt igen.

Jag frågade om det är okej att jag promenerar, och det är det, bara jag inte sliter ut ryggen, och jag ska fortsätta ha kryckorna ett tag till, men vi kom överens om att ett mål är att jag ska bli av med dem. Det var så smart, ett mål med att göra de tråkiga övningarna är att jag ska slippa gå med kryckor. Ett skitbra mål. Sen fick jag även tips om vart jag kan sätta mina tensplattor, så det ska jag prova lite. Det hjälper ju bara för stunden men kan vara ganska skönt.

Sen tejpade hon min ländrygg med en kinesisk tejp. En bred tejp som hon tog många längder av och satte dit som i en snöflinga. Den ska öka blodcirkulationen och ge stadja åt ryggen. Jag vet inte om en fungerar, men den är skön att ha så så länge som jag inte får utslag så får hon gärna fortsätta med det. Man kan ha den ca 5 dar i sträck, sen börjar tejpen lossna.
Jag frågade henne även om jag fortfarande är sned, något som har oroat mig när det gäller promenaderna. Hon kan se att höften sticker ut något på vänster sida, men det är så lite så det är inget som är farligt på nåt sätt. Kändes så skönt att kunna fråga allt det som jag grubblat över och hon hade svar och kunde motivera sina svar ordentligt.

Nu ska jag bara göra en övning tills vi ses. Ligga på rygg, spänna bäckenet och nedre magen (ej övre magen) och sen pressa hälarna lite lätt i marken som att jag tänkte lyfta rumpen, men ska inte göra det. Den övningen ska jag göra så mkt som möjligt till på onsdag. Det intressanta är att jag skulle hålla ryggen helt still, dvs med en svag svank, inte pressa ner ryggen i marken och inte lyfta så att det blir större svank, medan den förra sjukgymnasten ville att jag skulle pressa ner ryggen i marken vilket enligt den här sjukgymnasten bara kan göras genom att aktivera de stora musklerna, dvs fel muskler. Jag vet förstås inte vem som är rätt, men det jag vet är att när jag skulle pressa ryggen i golvet så tappade jag alltid spänningen i stabiliseringsmusklerna, så det kan nog ligga något i det den nya sjukgymnasten säger.

Det finns andra fördelar också. Det är så enkelt att ta sig till den här, man kan köra bilen precis utanför dörren, så jag kan dessutom sitta innanför och kolla ut genom fönstret. Förut fick jag gå runt ett hus på en smal hal stig och åka upp 5 våningar. Dessutom fanns ingenstans att sitta på framsidan av huset så jag fick alltid stå där och vänta på taxin och fick oftast ont av det. Dessutom är det här gymmet bättre, det är stort och har massa fina maskiner. När man är färdigrehabiliterad kan man fortsätta gymma där mot en kostnad. Det blir nog inte så lätt kanske, så länge som jag inte får jobb på samma sjukhus igen., men bra alternativ. Tyvärr har de inte längre kvar bassängen som de hade vattengympa i, det hade varit härligt.
Jag tror det här kommer bli bra. En bra dietist, en bra sjukgymnast, en remiss till överviktscentrum och en remiss till terapeut (hoppas jag får en bra!).

Kommentarer
Postat av: Hella

ska testa den där övningen - den låter faktiskt lite jobbig... :)

2011-01-29 @ 13:32:32
URL: http://kezia.bloggagratis.se
Postat av: Britta

fantastiskt med trevliga och kompetenta människor!

2011-01-29 @ 14:45:05
Postat av: Lovisa Granstedt

Vad spännande dina poster verkar. kommer verkligen att läsa dina poster igen! :) Ha en trevlig dag :)

2011-02-23 @ 20:24:42
URL: http://jade.se/paketresor

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0